reisavonturenvanfamilievanhees.nl

vrijdag onze 5de vakantiedag

Het is 7 uur s' morgens en ben zojuist wakker gemaakt door de kerkklokken die hier bijna vlak boven ons kamerraam hangen ,het is redelijk vroeg maar dat heeft ook zijn charmes

Wink

Gisteren zijn we na het ontbijt uit St Jean Du Mont vertrokken naar Ile le Noirmoutier.Deze keer konden we niet over de Passage du Gois omdat het water terug opkwam maar moesten we over de brug. Omdat nu het water hoger stond zijn we terug gaan kijken en het is toch een raar fenomeen om te zien. Diezelfde weg waarde dag ervoor vele auto's en fietsen overreden is nu helemaal verdwenen in het water. Het eiland is bekend voor zijn Fleur du sel ,een zeer fijne zoutsoort en je kan dan ook overal langs de weg zoutmeertjes zien liggen.

Na het bezoek aan het eiland reden weverder richtingBordeaux, onze volgende overnachtiingsplaats. Het dorpje waar de chambres d'hotes gelegen is heet Puisseguin een gehucht van St Emilion helemaal tussen de wijngaarden.

We werden erg vriendelijk ontvangen door Ghislaine en haar man in hun erg mooie typische woning. Na ons geinstalleerd te hebben in onze kamer reden we naar S Emilion om alvast wat indrukken op te doen over deze streek.

Gisteren morgen na het ontbijt en de nodige info van Ghislaine reden we naar Bordeaux. Ze had ons de tip gegeven om de auto achter te laten op een park en ride zone buiten de stad en daar de tram te nemen. De stad Bordeaux is de laatste 10 a 15 jaar erg opgeknapt en het resultaat mag er zijn. Overal erg mooie propere gebouwen en een knappe wandelzone naast de rivier Garonne met een grote stenen vlakte waar regelmatig een paar centimeter water uitspuit zodat het lijkt of er een erg grote spiegel op de vloer ligt zodat de prachtige gebouwen erin weerspiegeld worden.Tijdens mijn laatste jaar aan de Piva hotelschool ,lang geleden dus,hebben wij als studiereis een week in deze wijnstreek geweest en toen ook de stad Bordeaux bezocht , en ik ben geen enkel punt van herkenning tegen gekomen.

Ook op aanraden van Ghislaine brachten we een bezoekje aan de opera waar nu een tentoonstelling loopt overschitterende theaterkostuums.

Omdat we onze wandelgps bij ons hadden zijn we ook op zoek gegaan naar enkele caches in de buurt en als beginneling hebben we er toch eentje gevonden

Laughing
Door het zoeken naar een cache heb je een doel om te wandelen en kom je ook in delen van de stad waar we anders niet zouden zijn geweest.

Voor het avondeten zijn bijCourtepaille geweest ,een keten van restaurants waar jemeestal gegrilde gerechten kan eten. Peter nam een steakbearnaise en ik nam een streekgerecht Andouillette,dit was een soort gegrilde worst met een kruidenboter maar waarvan ik de ingredienten die in de worst zaten zeker niet wil weten

Laughing
Peter had graag nog een koffie achteraf maar de fransen drinken graag kleine koffietjes zonder melk en aangezien Peter melk gebruikt was dat in dit restaurant een probleem .In heel het restaurant was er geen melk te verkrijgen maar de garcon was toch zo vriendelijk om een glaasje met geklopte room apart te brengen.

Na het restaurantbezoek ging het weer door de donkere wijngaarden naar de chambres d' hotes.