reisavonturenvanfamilievanhees.nl

Terug thuis en dus terug in de regen.

Dit laatste verslag schrijf ik vanuit onze eigen luie zetel thuis vanonder een fleece dekentje .Elke kilometer die we gisteren dichter bij Belgiƫkwamen werd het weer slechter en slechter .Vandaag dinsdag, leek het wel of we het kleine zusje van orkaan Irene op bezoek kregen,zoveel wind en regen dat er was.

Surprised

Op onze reis hebben wij eigenlijk het merendeel erg mooi weer gehad. Enkel de eerste dagen in Bretange waren misschien niet super en ook 1 dag in de wijnstreek van Bordeaux was nogal nat. De rest van onze vakantie was de zon volop van de partij,dus ons hoor je over het weer zeker niet klagen.

Als overnachtingsplaatsen hadden we een heel gevarieerde selectie. We hebben zowel in chambres d'hotes ,hotelketens ,gezellig pension als in een zakenhotel gelogeerd. Enkele hadden we van thuis uit al gereserveerd maar de 2de week ging de reservatie via de laptop een dag of 2 op voorhand.

De chambres d'hotes zijn ons erg goed meegevallen en werden alletwee gerund door erg vriendelijke eigenaars. De hotelketens 'Premiere Classe ' in Biarritz en 'B&B hotels'in Parijs zijn ons niet erg goed bevallen. Beiden waren niet erg proper en de kamers waren een beetje afgeleefd, ze waren zeker niet zoals de webistes hadden beloofd. Misschien hadden wij bij beide hotels pech dat het net redelijk ouderehotels waren en op de planning stonden om misschien in de toekomst gerenoveerd te worden.

De hotelketen All Seasons in Toulouse daarentegen was gloednieuw,dit hotel was pas open van juni en van alle comfort voorzien.

De andere hotels waar we overnacht hebben waren allemaal goed ,de ene al wat comfortabeler als de andere .

Frankrijk staat bekend voor zijn lekker eten en dat hebben we dan ook gedaan tijdens de vakantie. In elke streek hebben we geprobeerd om wat specialiteiten te proeven. Zo heeft Peter bijvoorbeeld oesters geproefd in Cancale , Steak Bordelaise in St Emilion gegeten ,een typische gallette uit Bretange met kaas ,hesp en een eitje of een voorgerechtje van Camembert met vijgen en honing gehad. Ik heb dan weer geproefd van Andouillette,een soort worst waarvan ik de ingrediƫnten zelfs niet wil weten,een erg lekker slaatje met coquiles saint jacques of een zeevruchtenschotel aan de kust. Ook de pinxtos of Baskische tapas in Pamplona smaakten erg lekker.

We hebben op onze rondreis een flink stuk van Frankrijk doorgereden en er zijn plaatsen bij die we misschien nooit meer gaan zien maar er zijn er ook waarvan we dachten 'hmm hier willen we ooit nog eens terugkomen.' We hadden thuis een route opgesteld die we zouden volgen maar ter plaatse kom je toch nog allerlei dingen tegen die je niet gepland hebt maar dat maakt deze manier van vakantie juist zo tof . Hierbij wil dan ook besluiten dat we een reuzevakantie hebben gehad ,we hebben redelijk veel kilometers gedaan maar ook veel gezien en beleefd.